Teguhkanlah, Ya Rabb

Aku yang melaungkan seruan jihad

Membakar semangat muda

Mendesak memukul jahiliyah


 

Dan aku yang memberi nasihat

Sedang hati busuk berkarat

Malah aku yang masih berat

Adakah aku hanya mengamburkan kata?

Seperti lidah lembu memamah rumput?


 

Dan Engkau yang mendengar kataku

Mendengar keluh resahku

Malah aku yang lupa

Apabila derita Kau hilangkan


 

Dan setiap yang di langit dan di bumi

Bertasbih memujiMu tanpa jemu

Rela mereka ditundukkan untukku

Apakah aku lebih mulia?


 

Dan jari telunjuk yang tegak bersyahadah

Apakah benar hanya redhoMu yang kucari?

Apakah benar hanya Kau yang kuharap?

Atau hanya ritual tanpa arah?


 

Dan setiap kebenaran yang Kau sogokkan

Apakah hanya menjadi bukti penafianku?


 

Ya Allah, sungguh Kau tahu hatiku

Yang mencari alasan berbuat dosa

walau telah jelas hitam dan putih

dan sungguh telah kau tunjukkan tanda-tanda

sebelum dosa bermula


 

Dan aku yang menutup setiap cela

Berlagak suci di tengah ramai

Tanpa malu menghadapMu penuh dosa

Tetap mengharap ampunanMu


 

Ya Allah, sungguh aku yang hina

Masih mengharap janjiMu


 

Ya Allah bersihkanlah, teguhkanlah

Barang daganganku

Agar aku mampu mempersembah

Mengharap jual beli denganMu


 

Sungguh aku takut

Apakah aku akan tetap mengharap?


 

Ya Allah teguhkanlah hatiku dalam agamaMu

3 comments:

Anonymous said...

salam boh..

puitis benar sajak ni..

mabruk2!! teruskan syeikh..

wslm

Tuesday, 19 May, 2009  
Anonymous said...

alhamdulillah...well written and inshaAllah, sama-sama kita menyucikan diri kita.

Apa caranya?

Banyakkan pengorbanan di atas jalan dakwah ini inshaAllah.

The more you give, the more you will get back!

Tuesday, 19 May, 2009  
N I K said...

Betulla..

Mungkin pengorbanan yang kurang

JZKK

Wednesday, 20 May, 2009